JabJab

Keresőmarketing egyszerűbben

Stressz nélkül

De jó is lenne!

Most olvastam egy cikket, kvázi reklám (még ha finoman burkolva is).

Úgy tűnik mindenféle kritikai érzék nélküli újságíró ő, beszélget az étrendkiegészítőt árusító MLM (Multi-Level-Marketing) szakemberrrel. Itt szó sincs termékről, hanem szinte az egész a nagy léről és a gondtalan életről szól. Mert biztos

Bocsánat, de erősen kételkedem. És kellett volna kérelkednie az újságírónak is - már ha pártatlan szeretett volna maradni. Mert egy ilyen mondatot kritika nélkül hagyni:

“”A 21. század köztiszteletben álló, elismert személyisége az új típusú vállalkozó lesz”

Vagyis aki az MLM-et (melynek szerves része a belebeszélős, szebbjövőt örüljünknagyonegymásnak hajcsárduma) most kiviszi az internetre, az bizony köztiszteletet érdemel. Naná.

Momentán annyi történik, hogy a napi 50 visszautasítást nem az arcába kapja majd a köztiszteletben dolgozó vállalkozó, hanem e-mail-ben. Mert ennek a vége úgyis az, amikor spam-et gyárt kézzel, kommentszemetel, és fórumgyaláz. De kitaláltak már ezernyi más, a netet munkára és szórakozásra használó embert idegesítő metódust is.

Kíváncsi lennék mi vitte rá az újságírónőt arra, hogy egy ilyen cikket megírjon. De ha már megírta, akkor ne lássa át hogy mekkora hiba mindezt kritika nélkül leközölni, reklámozni valami olyat ami 100-ból 95 embernél eleve kudarcra ítélt próbálkozás, piramis rendszer…

Jut eszembe. A PCWorld amerikai kiadásának végén van egy cikk, The Power of Negative Thinking címmel. Nagyszerű olvasmány, egy kis szösszenet arról, hogy a nagy pozitív életszemlélet világképben bizony van helye a negatív gondolkodásnak. Mert ha mindig és mindent dícsérünk, akkor az a kritika amely előrébb visz egy gondolatot, céget, embereket, az hiányozni fog a rendszerből. Kritika nélkül nem lesz jobb a világ.

Long tail stratégia

Egy kis szakanyag gondolatébresztőnek hétvégére (úgyis rossz idő lesz, vagy ha jó, akkor meg azért :-)

A címet nem fordítottam le magyarra, mert magyarul erősen félreérthető jelentése is van :-(

Egyes* szolgáltatásokhoz kétféleképpen is lehet AdWords kampányt készíteni.

Első, a lusta megoldás:

Készítünk egy pár hirdetést, kiválasztjuk a legjobb kulcsszavakat, és licitálunk ezerrel. Kényelmes megoldás.

A második, a LONG TAIL stratégia:

Messze elkerüljük a legjobban pörgő kulcsszavakat, Sőt, olyan szavakat keresünk amelyekre lehetőség szerint nincs verseny, ezzel nincs felfelé mutató licit spirál sem. Például az Amazon nagyszerűen használhatná.
Valahogy így néz ki a dolog: (példa!)

- könyv, könyvesbolt, online könyvesbolt - ezekre NEM licitálok

- Kurt Vonnegut, Breakfast of champions, - ezekre igen.

Vagy ha tegyük fel a bolt mobiltelefon alkatrészeket árul:

- mobil, mobil alkatrész - ezekre nem

- HS-78W - erre igen.

És ezzel a stratégiával el lehet csípni azokat, akik már túl vannak a válogatáson. Tudják mit akarnak, most éppen a vásárlási feltételeket, kiszállítás költségeit vagy a döntés előtt állnak 2-3 cucc között válogatnak, és már csak olvasói véleményeket nézegetnek. Ők majdnem biztos vevők, főleg ha a hirdetés szövege ütős.

Hátránya a történetnek az igen melós account felépítés. Egy nagyobb bolt (mondjuk 10.000 cikk) bevitele akár hónapokig is eltarthat. Viszont onnantól ezerrel hozza a vevőket!

*Egy fontos dolgot szeretnék még hozzáfűzni a fentiekhez. Van egy csomó vállalkozás, ahol ezt a startégiát NEM lehet alkalmazni! Sőt, azt hiszem ők vannak többen. Hiszen például szükséges erős support a megbízó oldaláról (mert nem fogok berögzíteni 10.000 cikket név szerint 3 féle verzióban per cikk…)

Viszont ha összeáll a nyerő csapat*, akkor ütős lehet.

*Nyerő csapat:
1, Jó ügyfél
2, Ügyes és nem lusta szakember
3, Ezzel a stratégiával hirdethető termék (vagy szolgáltatás, bolt, stb)

 

És hogy miért long tail? Ezért:

Az Y tengely a keresések száma egy adott kulcsszóra, az X tengely pedig a kulcsszavak száma.

 

Az általános kulcsszavakra ott van a rengeteg keresés (HEAD), viszont számottevő mennyiség azon keresések száma is amit a sok-sok egyéb kulcsszó ad (TAIL). CSak egyenként kevés, együtt sok.

És ugyanazon eredményt (vagy akár jobbat) is elérhetünk, igaz, kell hozzá a sok munka.

 

 

 

Utólagos bejegyzés: A bejegyzésem kísértetiesen összecsengett Chris Anderson könyvének hazai bejelentésével.
Semmi szándékosság nincs benne. Én momentán egy kulcsszó stratégiát írtam le, a könyv - szerintem - a long tale ezernyi más aspektusáról beszél. Mindenesetre azt hiszem beszerzem.

Zseniális a promo-ja, szakmai szempontokból is érdemes megnézni.

Ad Rank, Cost Per Click, Quality Score és összefüggéseik

Nagyon sok kérdést kapok erre vonatkozóan, gondoltam egyszer és mindenkorra szépen összefoglalom, érthetően és világosan. Mert ez (is) az alapja sok mindennek az AdWords rendszeren belül.

Tegyük fel adott egy kulcsszó, erre akarok licitálni, és jó helyre kerülni. Ez a szó lesz a nádvágás.

Szépen beállítom a napi limitet (1.000 Ft), majd a max CPC-t, ez legyen mondjuk 50 Ft. Elméletben így elég lesz a napi összeg 20 kattintásra. (A gyakorlat mást mutat majd!)

Erre a szóra van még 4 másik hirdető is, legyenek ők Béla, Cecil, Dezső és Elemér (én leszek Aladár).

A licitjeik egyenként:

Béla: 25 Ft

Cecil: 75 Ft

Dezső: 10 Ft

Elemér: 60 Ft

Vagyis első körben (ha mind az öten ma indítottuk a hirdetéseket), a sorrend a következő lesz: C-E-A-B-D

Eddig teljesen kerek a történet, hiszen a rendszer egyszerűen sorba tette a versenyzőket licit alapján. Ez az AdRank - vagyis pontosabban a mindenkori sorrendet hívják annak.

Eltelik egy kis idő, és a Google AdWords rendszere szépen hozzábiggyeszt egy minőségi mutatót az egyes kulcsszavakhoz, ez lesz az un. Quality Score, vagy minőségi pontszám. Ezt a pontszámot a kulcsszó a Google rendszerén belül mért átkattintási aránya (CTR), továbbá a hirdetési szöveg, a kulcsszó és a céloldal relevanciája határozza meg. (Ebbe az átkattintási arányba NEM számít bele a Content Network, csak a Keresőhálózat!).

Legyen akkor a minőségi pontszámok sorozata a következő:

A: 5

B: 1

C: 3

D: 2

E: 2

Az AdRank nem más, mint az adott Minőségi Pontszám (QS) és a licit (max CPC) szorzata:

Aladár: 5 x 50 = 250

Béla: 1 x 25 = 25

Cecil: 3 x 75 = 225

Dezső: 2 x 10 = 20

Elemér: 2 x 60 = 120

A fenti számok szerint a hirdetések megjelenési sorrendje A-C-E-B-D

De eddig csak a sorrend alakult ki, a fizetni való összeg nem. És itt tessék nagyon figyelni, kezdődik a bonyolult matek… Mennyit kell fizetnem az első helyért?

Az első helyért fizetendő összeget úgy számoljuk, hogy a mögötte jövő helyét mennyiért kapná meg, plusz 1 dollárcent…. Hoppá. Ugye?

Nosakkor. A mögötte levő helyet akkor kapnám meg, ha az AdRank-em 225 lenne. A számolás így:

CPC Aladár = Cecil AdRank-je / Aladár QS-ja = 225/5 = 45 Ft
Ehhez hozzájön az a bizonyos dollárcent, vagyis tegyük fel 2 Ft, így a végleges ár: 47 Ft

Ugyanezzel a logikával:

CPC Cecil = Elemér AdRank-je / Cecil QS-ja = 120/3= 40 Ft
Ehhez hozzájön az a bizonyos dollárcent, vagyis tegyük fel 2 Ft, így a végleges ár: 42 Ft

Érdemes azonban tovább számolni:

CPC Elemér = Béla AdRank-je / Elemér QS-ja = 25/2 = 12,50 (plusz az egy cent) = 14,50 Ft

CPC Béla = Dezső AdRank-je / Béla QS-ja = 20/1 = 20?? - Ez itt érdekes számot adott…

Ja, az utolsó pozícióban levő versenyző (mivel nincs alatta levő hirdetés) 1 dollárcentet fizet.

Tanulság:
A harmadik hely (esetünkben!) nagyságrendekkel olcsóbb mint az első vagy a második. Tudjuk azt, hogy az első hirdetésre többen kattintanak mint a másodikra, a másodikra többen mint a harmadikra, stb. De mennyivel többen?
Ha a válasz az, hogy az elsőre 2x annyian mint a harmadikra, akkor máris megéri elgondolkodni azon, hogy nem az első helyért licitálok, hiszen megeshet hogy ugyanabból az összegből 3x annyi kattintást veszek a harmadik pozícióban mint az elsőben. Igaz, romlik a CT arány, drágább lesz a 3 hely, stb, stb, stb…

Ez a szituáció pontosan egy pilanatig érvényes, hiszen előfordulhat hogy:

- a versenytárs napi büdzséje kevesebb mint a lehetséges összes megjelenéssel vásárolható kattintás, beállítja hogy szépen időben elosztva menjenek a hirdetések, így lehet hogy minden 3.-4. keresésre jön csak fel az ő hirdetése. Ez megkavar mindent.

- a másik versenytárs használja az Ad Scheduling funkciót, és egyes órákat vagy időszakokat kivesz a hirdetésből.

- a harmadik versenyző nem országot állít be, hanem egy földrajzi területet, és az egyik keresésnél ott van, a másiknál nem.

- a negyedik versenyző IP cím alapján szűr, és amikor te keresel, akkor nem látod az ő hirdetését.

- és még ezernyi változó a rendszerben.

Sajnos a Google nem árul el semmit a versenytársak licitjeiről, szépen, okosan licitálva, és figyelve az eredményeket, a folyamatosan hirdető versenytársakat azonban ki lehet következtetni, sőt, az agy nélkül licitálókat pedig ki lehet bekkelni (úgyis feladják gyorsan :-)

A site targeted hirdetések megbolondultak

Valami történt a Google rendszerében.

A 23. héten még csak kicsit, a 24.héten (elmúlt hét, június 11-17-ig) egyszerűen elszaladtak az árak. És ha csak egy ügyfelem hirdetéseinél történne meg, akkor azt mondanám véletlen, vagy iparág specifikus. De amikor mindenütt, és nem csak Magyarországon, akkor elkezdek gyanakodni. De nagyon erősen.Nevek nélkül egy pár grafikon:

(mindenütt lila a Google site targeted)

 

 

 

Itt érezhető egy általános növekedés, de ez az iparág sajátossága (jön a nyár és a meleg). De ez továbbra sem arányos azzal ahogyan a site targeted hirdetések CT ára nő.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ennél az egyik a Google Search Network (kék), a másik a Site Targeted hirdetések CT árai. A növekedés finoman szólva sem arányos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ennél a cégnél egyébként is kétséges volt a site targeted hirdetések használata, de a rosszul teljesítő weboldalak szűrésével reménykedtem hogy vissza tudom szorítani a CT árát a keresés árához közeli költségszintre.

Ez az emelkedés eldöntötte az eddig nyitott kérdést. Egy darabig nem lesz site targeted hirdetés.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt a múlt hét előtt volt egy kis megtorpanás (jó jelnek vettem), de az elmúlt héten kiütötte a tetőcserepet a Site Targeted grafikonja…

 

 

 

 

 

 

Szóval most nagy Site Targeted hirdetések leállításban vagyok, valamint keresem az okokat.

Valakinél hasonló? Ötlet?

 

A történethez hozzátartozik a következő. Egyik ügyfelemnél (a fenti grafikon között vannak ők is) tavaly december elején rápróbáltam először a site targeted hiretésekre, és NAGYON NAGYON drága volt (200 Ft CT ár környékén). Utána újra próbálkoztam ez év tavasszal, amikor is meglepetésemre az árak egészen elfogadhatóak lettek, ezért beépítettük a kampányába ügyesen. De azzal ami most történt, egyszerűen kizártuk a folytatás lehetőségét, újra próbálom majd 2-3 hónap múlva.

Mindenki mást gyűjt

Én olyan maileket amelyek megpróbálnak átvágni.

Fraud Junk könyvtárban sorakoznak az ajánlatok. Volt már Google lottó, de Hodorovszkij ajánlata is.
Persze bőven akad a klasszikus nigériai levélből is pár ezer, de az eurolottó ezer fajtája is.
De van még eBay vagy PayPal utánzat próbálkozás is.

Külön éke gyűjteményemnek a magyar bankokat célzó néhány phishing. Raiffesisen Bank-os átverés, magyar nyelvű e-mail, vagy ugyanúgy magyar Budapest Bank-os. CITIBANK-os is van, de azok mind angolul.

Ne kérdezd miért gyűjtök ilyeneket. Nem tudom.

Egyszer elbeszélgetnék valakivel aki egy ilyen levelet megír és próbálkozik. Valószínű hogy tizenéves kisköcsög nagy arccal és nagyon rövid jövővel, az alvilág alkalmazásában.

Információs szupersztráda

Az internet kifejezés megverte az információs szupersztráda kifejezést.

Ha van nyelvész az olvasóim között, akkor írjon vajon miért történt meg ez?

Érdekes cikk akadt a kezembe a napokban. Én nyilatkoztam a Kreatív-nak (reklámpiaci szaklap - aki nem ismeri).
A pontos dátumot nem tudom, de a cikk végén levő rendezvények felsorolása 1997-re vonatkozik, szóval valamikor cca 10 éve lehetett. Akkor egy Mazda kampány apropóján kerestek meg, és beszélgettünk arról, hogy hogyan lehet az internetet reklámozásra használni úgy, hogy ne ellenérzéseket keltsen, hanem ügyesen és célzottan csak azokhoz szóljon akihez kell. Ebben az esetben ez az volt hogy a külföldön élő magyar állampolgárok hozhattak haza vámmentesen autót, a MAZDA ajánlata pedig az volt, hogy ne hozassa haza, hanem vegye meg itthon, de ugyanolyan kedvezményekkel.

Nem is ez a lényeg, hanem a dolog átütő sikere. 50% körüli válaszarány tényleg komoly siker volt, még ha néhány százas nagyságrendben is céloztunk.

Viszont ami meglepett, hogy már 10 éve foglalkozom az internettel, a reklámozással. És akkoriban még dial-up lassú hozzáférés, és ma már naftalin szagú kifejezés dübörgott: információs szupersztráda….

Mondjuk akkoriban ez annyira volt sztráda mint most az M0-ás, de akkor is. Régi szép idők…

Egy mondás ami tetszik (nagyon)

Ha készítesz egy bannert amire emlékeznek az emberek, akkor jutalmat érdemelsz.

Ha egy olyat készítesz amire rá is kattintanak, akkor megérdemelsz egy kitüntetést.
 
Ha egy olyat készítesz amely eléri azt hogy az emberek azt tegyék amit a megbízó megjelölt célként, megérdemelsz egy nagy köteg pénzt.
 
Ha segítesz az ügyfelednek (vagy a főnöködnek) kitalálni hogy mi az a cél amit el kell érni, akkor megérdemled hogy szentté avassanak.

 

 

Jim Sterne

Big Brother téved

Eddig azt hittem hogy lehet Magyarországon sebességmérő eszközt előrejelző eszközt (radardetektor) venni és birtokolni, valamint használni. A Google szerint nem:

Óránkénti bontás az Analitikában

Igen. Ez a fejlesztés is éppen időszerű.

Mostantól nem csak havi, heti vagy napi bontásban működik a stat, hanem  óránkéntiben is.

Ennek a hírnek az a jelentősége, mert így (végre!) párosíthatom az AdWords account Ad Scheduling  szolgáltatását a mérési adatokkal.  Több ügyfelem is alacsonyabb szinten határozta meg a napi büdzséjét mint amennyit a keresések szám adna, ezért a megfelelő startégia nem az, hogy hagyom futni minden nap a hirdetést éjféltől délelőtt 11-ig, hanem szépen tesztelgetem hogy hétköznap és hétvégén melyek azok az órák, ahol a legtöbbet ki lehet hozni egy kampány-ból.

De van ezen felül is újítás!

Például a bounce rate színeszése, amikor az oldal átlagához hasonlítom. Eddig a jobban teljesítő egységek (vagyis kisebb bounce rate) pirossal, a rosszabbul teljesítőek zölddel voltak jelölve. Mostantól normálisan jelölik majd, ami jobb az lesz a zöld, ami rosszabb az a piros. És itt tessék nem nevetni! Ugyanis egyik ügyfelem már rákérdezett, hogy ha piros, akkor miért jobb! (és teljesen igaza volt, egységes jelöléseket használva rosszul értelmezhető volt…)

És még egy pár apróság.  

Content Network információ

Hát igen. Eddig ez a rész simány úgy működött mint egy fekete lyuk. Betetetted a hirdetést, jó esetben beállítottad a content network-re a külön licitet (ez egyébként nincs megadva alapból, vagyis kezdő versenyző megadja licitet, boldog, és a content network pedig elviszi a havi költését mire észreveszi)…

Szóval ez a Content Network nagyon homályos történet (volt) a csillogó és használható AdWords programon belül. Feltételezem a rengeteg támadás erősebb érv volt mint a jószándék, de a lényeg itt van.

Content Placement Reports

Sajnos ez sem lesz teljes. Ugyanis a sajtóközlemény szerint látható lesz a domain, URL, impression, click, conversion, cost. A Google content network-re. Az AdSense hirdetésekre azonban továbbra is marad a fekete doboz megoldás, ott az összes AdSense együttese ad majd egy aggregált adatot.

Eddig a jó hír. A rossz az, hogy ez a report a sokak által nehezen kezelt Reports alatt fog csak megjelenni, az AdWords kezelőfelületén nem. Hoztam is ajándékot meg nem is. Gyalog jöttem meg nem is. Terhes is vagyok meg nem is.

Kiábrándító, amikor így reagálnak hirdetői kérésekre. Amióta létezik content network, a hirdetők azóta kérik a pontosabb reportokat. Az egyes site-ok kiiktatásának lehetőségét. Ezt meg is kapták, bármikor kivehetek egy site-ot a content network-ből, ha tudom hogy ott van.

Ráadásul miért itt találtam rá, és nem a Google AdWords hivatalos blogban?

 

Utólagos bejegyzés: Megtörtént, a Google AdWords blog is bejelentette a plusz szolgáltatást. Viszont - érdekes! - betettek egy plusz sort is, miszerint:

AdSense for domains statistics are collectively reported, but we are working to give you site-by-site level statistics soon.

Vagyis az AdSense hirdetésekről az információ egy csomagban jelenik meg, de dolgoznak azon weboldalanként egyenként is legyen statisztika.

Rólam

Keresőmarketinggel foglalkozom már 4 éve. AdWords, Etarget, adCenter, Yahoo, Seznam, és ilyenek. De a marketing is közel áll hozzám, (több mint 10 évet dolgoztam reklámügynökségen, ráadásul a második diplomámat ebből szereztem), tanácsadóként próbálok okosakat mondani az online témában. Google Qualified Individual, valamint Google Qualified Company minősítéseket is megszereztem.


Syndication