JabJab

Keresőmarketing egyszerűbben

Ha politikus lennék

(de persze nem leszek, kevés “szakma” áll tőlem olyan távol mint ez).

Szóval ha politikus lennék, és jó kis offshore cégeken keresztül szipuznám az adófizetők pénzét, nos akkor gondolnék arra is amikor kirobban a botrány. Mert akkor az emberek és az újságírók elkezdenek majd keresni a neten. Ezért kamu cégnek tudni kell nevet választani. Így:

- legyen jó hosszú benne minden szó

- lehetőleg valamilyen ismert cég nevéhez hasonlítson, de az ismert cégek közül a legbonyolultabb nevűt érdemes választani. Azt hogy Omnia az újságírók is le tudják betűzni, azt hogy Krauhautznerkberk azt nehezebben.

- a német is jó, de a legjobb a francia, mert náluk teljesen elválik az írott és a kiejtett nyelv. Ha valaki hallja a tv-ben, nem lesz egyszerű rákeresni.

- legyen benne valami nagyon blabla szakmai kifejezés is, mint hogy virulogeneoforézis vagy hasonló ökörség. ezt egy átlag ember nem képes leírni, de amikor meg akarja fejteni, akkor 2-3 külön szakmai oldalcsomagot is talál, és azokban sem fog semmire rálelni.

Vagyis követném azt a stratégiát amit a “Tűz a víz alá” c. film szereplőit. Egy ócska tengeralattjáróval be kellett jusssanak egy szigorúan őrzött kikötőbe, és ők egy teherhajó zajos lapátjai között elbújva, a nagy zajjal “árnyékolva” lopakodtak be. Bárki kereste őket, mindig valami mást hallott a víz alatt. Ugyanez a stratégia nagyszerűen működik ha valaki eldugni akar valamit (politikusok). Viszont katasztrófa mondjuk egy követő terméket gyártó cégnek, akit a valódi termék mögött ár egyszerűen lehetetlen megtalálni a neten. És aki nincs ott, az sok ember számára nem is létezik…

Nem vagy célcsoport

Aranyos bejegyzést olvastam ma, és igazából csak egyetérteni tudok.

A kategórikus kijelentésektől, miszerint:

- Én nem szoktam kattintani hirdetésekre, ez nem is működik, csak átverés az egész

vagy

- A weboldalakon levő hirdetéseket nem szoktam megnézni, az nem működik

kiütést kapok :-) Lényeg a lényeg, NEM vagy a saját oldalad célcsoportja, ez szinte biztos. Még ha ugyanolyan státuszú, nemű, életkorú, akármi célcsoportnak adsz el valamit, a saját weboldaladon akkor sem látod meg a hibákat, ha még ezerszer megnézed.

Tanulságképpen egy video arról, hogy az emberek mit és mennyire tudnak. A kérdés az, hogy mi az a böngésző. A megkérdezett emberek (na jó, ők amerikaiak, de szerintem itthon is ugyanaz lenne a végeredmény) 80%-a nem tudja mi az a böngésző (a legtöbben azt hitték hogy a böngésző az a kereső, vagyis Google):

ebből kiindulva, még mindig biztos vagy abban hogy amit te tudsz, ismersz, ahogyan döntsz, böngészel, az reprezentatív?

Új Kulcsszó eszköz

Frissült a Kulcsszó Eszköz a Google AdWords-ben.

Nálam egyelőre ebből annyi látszik, hogy az eldugott (Opportunities fül alatt, bal oldal dobozban az eddigi Tools menüpont helyett), hogy kiválasztható lett hogy mely nyelvre, és mely  országra célozva szeretnék ügyes kulcsszó javaslatokat:

kulcs1

Másoknak azonban már kinn van a full fícsör egészen friss kulcsszó eszköz, amely úgy tűnik (végre) egybegyúrta az Insight for Search és egyéb eszközöket, filterezhető, és kategóriák szerint is nézegethető:

3950778342_29ef71abd4

(a kép innen)

Utólagos bejegyzés:

A hivatalos Inside AdWords blogban is bejelentették az új eszközöket, (igen, többes szám!).

Szóval nem csak a KeyWord Tool frissült, hanem a Placement Tool is. Arról egy screenshot:

3950778342_29ef71abd41

Az új Placement Tool lényege, hogy az eddigi keresési mód helyett (amely külön külön adta a lehetőséget a keresésre, most összetett keresésre is használható a rendszer, vagyis mondjuk adott céloldalra, egy kategórián belül, és mondjuk banner hirdetések. (Ugye lehet az hogy egy adott domain alatt többféle téma is van, mondjuk egy hírportálon, gyűjtő oldalon vagy videomegosztón).

Egy kis keresztmetszet

hird

A blogomon megjelenő négy hirdetésből három PPC szolgáltatásokat kínál.

Van aki nem ismeri a pontot a mondat végén (de a mondatszerkezet is akadozik), vagy olyat ajánl, ami engem is meglep. A négyből (háromból) egy ismeri (és használja ki) a látható URL alkalmazási lehetőségeit.

Vessézzétek ki ti a hirdetéseket, nem szívesen mászok bele versenytársak lelkivilágába.

Csak erőszakosan

Mikor tanulják már meg, hogy ez nem működik a neten?

agresszivan

Microsoft adCenter, 2009 ősze. Egyszerűen nem engedi felvinni a friss kulcsszavakat, mert a havi költési limitet elérte a kampány, és neki nem ésszerű ha egy álló kampányban frissülnek a kulcsszavak. Adj meg magasabb költést, és majd akkor felviheted az új szavaidat.

Az egy ülön szép történet hogy a matek megint nem működött. Vagyis megadtam egy költési limitet erre a hónapra, és a napi költést nem volt képes a rendszer 30 egyenlőre részre osztani, hanem (előre nem tervezhető módon) a megadott limit elfogyott 24-én…

Az amerikai háziasszonyok

Fura nép ez az amerikai. Ma reggel nézegettem egy kampány adatait, és erre az érdekességre leltem:

barn1

Egy adott kulcsszó csoportra való keresések demográfiai összetételét mutatja a Microsoft adCenter által hirdetésekkel kiszolgált kereséseknél (főleg Bing, de azt hiszem már Yahoo is).

Na, ki találja ki milyen szavakra/kifejezésekre voltak ezek a keresések indítva?

Nem, a körömolló és a valóságshow nem nyerő kifejezések. Úgysem találnátok ki, elárulom:

istálló, pajta, fém istálló építése, stb.

Két eset lehetséges. Vagy az amerikai élet velejárója hogy az építkezéssel és a lovakkal az asszonyok foglalkoznak, vagy a kereső statisztikájában nehéz bízni. Mivel a matekkal is gondban vannak, ezért inkább az utóbbira tippelek :-)

Egy kis Microsoft matek

Ma egy igen érdekes számolási hibára akadtam.

Bár a MS már egyszer-kétszer belenyúlt hogy rosszul számolt a táblázatkezelője, de ez most éppen igen cikis malőr…

matek1

A lényeg, a CPC számolása.

A költés volt 393.52, 170 kattintásra, vagyis (és itt az eltérés) szerintem 2.31, a táblázat szerint 1.42.

Most akkor ez egy orbitális tévedés, vagy szándékos ferdítés? De most tényleg:

matek2

Nem szeret a Google?

Ma érdekes dologba akadtam, teljesen véletlenül.

A Netvibes-nak van egy rossz szokása, amikor betölt, akkor a címsorból “elcseni” a korzort, és beteszi a saját keresésének keresősorába. Én viszont a Firefox címsorából keresek, az van beállítva, hogy ha beírok valamit oda és enter, akkor automatikusan a Google keresést hajtja végre (kivéve persze a korrekt URL címeknél, akkor odavisz).

Node. Ma elkezdtem beírni egy weboldal címet a címsorba, amit aztán a Netvibes felületen fejeztem be. De nekem ez nem kellett, nyitottam egy új fület, és ott ismét rákerestem. De az eredmény annyira különböző volt, hogy gondoltam megosztom:

A vatera.hu-ba akartam belépni, de keresés lett belőle, akaratlanul is az atera.hu:

Elsőként a Netvibes-on:

hmm2

Utána pedig ugyanaz a Google keresés:

hmm1

Ugye látszik a különbség? A Netvibes keresésen keresztül nem azonosított be a Google, ezért a találatok tele voltak hirdetéssel. Amikor beazonosított, akkor nulla hirdetés jutott el hozzám…

Gondoltam tesztelem, lefuttattam egy keresést kilépve, de a Google felületen. Megkaptam a hirdetéseimet, vagyis így már nem vonta meg tőlem a sok hirdetést a G.

És akkor (szokás szerint) a kérdések:

1, Vajon valóban arra hirdet ez a sok hirdető hogy atera.hu, vagy valójában a vatera.hu kereséshez tartozó hirdetéseket adta fel nekem a rendszer?

2, Mivel a hirdetésekből összesen 6 Thule hirdetés volt, valamint egy további tetőcsomagtartó, akkor természetesen nem az atera.hu keresést, hanem az atera-t mint márkát “látta” a rendszer, és ahhoz tartozó hirdetések jöttek tömegével (vagyis levágja a .hu-t a rendszer?)

3, Miért nem szeret engem a Google? Már egy pár hirdetésre sem vagyok jó nekik? (Bár lehet, mert ugyan ha releváns, kattintok, de sokszor csak csekkolok, kattok nélkül)…

A CTR “átka”

(megint sikerül jó kis bulváros címet adnom :-) )

Egy elképzelt helyzetet elemzek:

Adva van egy téma, amelynek a keresőszavaira már hirdet az ügyfél.
Napi 20.000 keresés az stabil átlag (nem nagyon szór), és az ügyfél Keresés kampánya laza 1.5%-os CTR-t hoz, ami összesen napi 300 kattintott látogatás, átlagos áron 75 Ft-ért, vagyis a napi költése 22.500 Ft.

Jön egy szaki, aki elvállalja a kampányok rendbetételét, kicsit farag a kampányokon. A feladat szerint ott kell lenni minden lehetséges alkalommal, és elhozni amit csak lehet. Emberünk nekiáll, kicsit farag, és az eredmény nagyszerű lett, duplázta az átkattintási arányt (mostantól 3%), és a kattintások ára is csökkent 20%-kal.

Számoljunk. 20.000 keresés 3%-a az 600 fizetett kattintás. Ez szorozva az olcsóbb(!) CPC értékkel, 36.000 Ft napi költést jelent.
Hoppá. Jobbak vagyunk, és többbe kerül - ez az ügyfél első gondolata.

Igen, de ha ott akarunk lenni az összes lehetséges megjelenésnél, és javul a CTR, akkor nem fog annyival csökkenni a kattok ára, hogy ugyanabban a büdzsében benne maradhasson a dupla mennyiségű látogatás ára.

De tovább szorzom. További 1 hónap alatt sikerül az átlag 3% helyett 5%-ra tornázni a CTR (igaz, ezen szűkített kulcsszó készlet össz keresés mennyisége már csak 17.000 / nap. De sikerült a kattok árát tovább csökkenteni, 60-ról 50-re.

Vagyis 17.000 x 0.05 (5%) = 850 látogató, átlag 50Ft-jával, napi 42.500 Ft napi költés.

Igaz hogy közel 3x annyi látogató érkezik az oldalra mint eddig, de az ügyfél napi költsége a duplájára nőtt.

Van esély arra, hogy nem fogja érteni a matekot, és nem fog szeretni. Pedig jól dolgoztál.

*Tudom, a konverziókra kell mérni, a CPC másodlagos mutató.
De legyünk reálisak, nem mindig lehet, pőlusz ez a bejegyzés nem erről szól.

Egy kutatás

A fizetett hirdetések 50%-kal nagyobb valószínűséggel konvertálnak mint az organikus találatok. Eddig egy kutatás állítása.

Mindig és mindenel szemben kritikus és kétkedő vagyok, amíg nem győződtem meg magam az állítás igaz voltáról, ezért megpróbáltam ízekre szedni azt a kevés információt amit a cikk adott. Nézzük:

20.8 millió visit, 108 millió page view, 26 e-commerce site, egy éves időtartam - ezek biztató számok ahhoz, hogy nem egy ad hoc kutatásról van szó.

- A fizetett hirdetés 2,03%-os konverziós aránya az organikus forgalom 1,26%-os konverziójával szemben, ez valóban jelentős különbség. Sőt, sok cégnél ez a kis különbség tehet arról hogy egy kampány profitba fordul át (vagy nem).

- Persze ennél sokkal magasabb a konverziós aránya azon látogatásoknak amikor a leendő vásárló beírja az oldal nevét vagy könyvjelzőn keresztül érkezik (direkt forgalom), ugyanis az ő konverziós arányuk 7,38%(!)

- E-mail-ben kattintva, vagy más oldalról érkező forgalom  (referral forgalom) is magas konverziót mutat, 6,58%-ot.

- Az átlag vásárlási értékből a legmagasabbat azonban a fizetett hirdetésekből érkező konverziók hozták (117 USD)

Eddig egészen hihető a történet. Vagyis a legértékesebb forgalmi forrás az amikor valaki elmentette az oldal nevét, és visszatér (a direkt forgalom komoly része visszatérő) a referáló oldalak (mondjuk hogy árösszehasonlító és katalógus + egyéb oldalak főként) és a hírlevél, és csak ezek után játszik a fizetett hirdetés és az organikus forgalom.

Ehhez a képhez hozzá kell azonban tenni azt, hogy a referral és a direct forgalom általában fele-negyed (vagy még kevesebb) az organikus és a fizetett hirdetések számához képest egy egészségesen összerakott rendszerben (igen, tudom, az egészséges az lenne ha nem kéne fizetett hirdetés, hanem az organikus forgalomból jövő forgalom konvertálna sokat. De aki ezzel érvel, az elfelejti azt, hogy:

1, Vannak kampányszerű ajánlatok, hirtelen kezdéssel és rövid időre. Erre optimalizálni nehéz (ha nem lehetetlen)

2, Az oldalnak másodpercei vannak hogy a látogató eldöntse ott marad-e vagy sem. Ha ebben az első pár pillanatban nem egyértelmű a friss ajánlat, akkor érdemes hirdetni.

3, A belső piac sem elhanyagolandó. Sokan úgy jutnak el egy bank oldalaira, hogy beírja a keresőbe a bank nevét, és onnan kattint. Navigációs keresés, viszont amikor belépett, onnantól már rutinból tolja, nem figyel a hirdetésekre. Majdnem az egyetlen lehetőség felhívni a figyelmét az akciós dolgokra a navigációs keresésnél a hirdetés. (ahol - akár - ott van az első helyen a weboldal, de az egy általános szöveggel, a hirdetés pedig konkrét ajánlattal)

Visszatérve az első gondolathoz. A fizetett hirdetések feltehetően azért konvertálnak jobban mint az organikus találatok, mert a kattintással a látogató egyből olyan weboldalra érkezik, ahol azt kapja amit akart. Az organikus sokszor a főoldalra visz, ahonnan - akár - 3-5 katt “messzeségben” van az amit ő igazából keres. (igen, igen, az aloldalak SEO-ja is fontos!). És az elégedett látogatóból könnyebben lesz vevő, mint a frusztrált és keresgélő látogatóból.

Rólam

Keresőmarketinggel foglalkozom már 4 éve. AdWords, Etarget, adCenter, Yahoo, Seznam, és ilyenek. De a marketing is közel áll hozzám, (több mint 10 évet dolgoztam reklámügynökségen, ráadásul a második diplomámat ebből szereztem), tanácsadóként próbálok okosakat mondani az online témában. Google Qualified Individual, valamint Google Qualified Company minősítéseket is megszereztem.


Syndication